Tisztázzunk valamit

1998 óta gombászok magáncélra, 2010 óta szerkesztem a Gombamániát, 2013 óta vagyok szakellenőr és jelenleg a felsőfokú gombaismereti tanfolyamra járok. Tehát ki a döntéshozó a gombavizsgáló asztalnál?! A kérdés költői, mert a válasz egyértelmű.
Jó tudni, hogy közel 20 éves gombász múlttal mögöttem, még sosem voltam rosszul gombától, mert betartom az alapvető, józan ész diktálta szabályokat. Csak jól azonosított termőtestet dolgozok fel, és azt is csak akkor, amikor optimális állapotban van. Ezért sem gombamérgezés, sem ételmérgezés nem kínzott még engemet.
A fotómon látható termőtestet két nappal korábban ehetőnek minősíthettem volna, de ma fonnyadtan, szagosan a többivel együtt elkoboztam. A kép nem adja vissza a bomlásnak indult termőtest szagát, ami jól érezhető volt, csak a kezdő gombász nem volt hajlandó megérezni, mert 100 kilométert tekert a gombákért. A makacssággal társuló ostobaság életveszélyes kombináció lehet. Ha ezeket a romlott erdőszéli csiperke termőtesteket visszaadom, a szedőjére ronda gyomorrontás tört volna rá.
Mindenki jól felfogott érdeke a belátás, a gomba kényes élelmiszer, és néhányuktól felfordulunk. Tehát a szakellenőr nem kibaszásból koboz, hanem védelemből. Jobb megelőzni a bajt, az ételmérgezést is.


Kiegészítés: Időnként felröppen egy városi legenda, hogy a szakellenőr magáncélra kobozza el a gyönyörű gombákat... Fontos tudnivaló, egy szenvedélyes gombász mint például én annyit gombászik, hogy senki gyűjtése nem érdekli. Ha a gomba ehető és fogyasztásra alkalmas, valamint nem védett, akkor vissza fogja adni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése