Csipetnyi ligeterdő

A szarvasi Anna-ligetben utoljára 2013 októberében jártam egy korábbi gombaismereti sétán. Idén két okból mentem el ismét, az egyik a gombászat volt, a másik a keményfás ligeterdő élő tanúinak felkeresése. 2017-ben sikerült eljutnom a Szépapó tölgyhöz és a mályvádi óriáshoz is. Kihagyhatatlan volt számomra az Anna-liget tölgyeinek megszemlélése. Négy éve sokkal inkább a gombákra koncentráltam és csak érintőlegesen foglalkoztam a fákkal. Most pont fordítva volt, a tölgyek körül szaladgáltam, makkokat kapdostam fel és raktam a szívem fölé az ingem zsebébe. Kivételes hely az Anna-liget, mert hat darab öt méternél nagyobb törzskörméretű tölgye van. Ezek mind az egykori keményfás ligeterdőben fakadtak meg és nőttek fel. Valószínűleg elpusztultak volna, ha Bolza József nem alakít ki gyűjteményes kertet, aminek elődje az Anna-liget volt. Megtartotta a szebb tölgyeket, amik ligeterdő helyett parkban élhettek tovább. Az irányított kertészkedés ellenére az őshonos növényeknek köszönhetően picit érezhető a ligeterdő hangulata. Lásd az előző bejegyzésben a hatodik képet.
 Atit megkértem, hogy álljon a Lonovics tölgy mellé, érzékeltetni a törzs vastagságát. Ez a tölgy szintén hat méter feletti törzskörméretű. Életkora elérheti a 300 évet, vagyis élt, amikor az első katonai felmérés (1780-84) megtörtént az országban. Azoknak az ősi fáknak az utódja, amik a török dúlás előtt is a Körös árterén éltek. Élő történelem. Lenyűgöz, hogy a vén tölgyeink évszázadokat fognak át gyökereikkel, ágaikkal. Összekötik a múltat a jelenen át a jövővel.
Sajnos a kocsányos tölgynek a folyószabályozás óta sanyarú a sorsa a megyében. A talajvízszint csökken és a száradó talajból nem tud elég vizet felszívni. Az idős egyedek töredező koronája, romló állapota jelzi a bajt. Pedig ezer évig élhetnének. Az Anna-ligetben menedéket talált öregek sem fognak addig élni, de az én generációmat még biztosan túlélik.
Jó lenne nagyobb teret adni a fajnak és igazi erdőben látni a szép tölgyeket. Békés megyében nincs védett erdő, és a tájra egykor jellemző zárótársulás, a keményfás ligeterdő végveszélybe került. Az unokák már nem fogják látni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése