Figyelmeztetés

Újabb tragikus eset történt, aminek nem a gyilkos galóca Amanita phalloides a főszereplője, hanem az ember felelőtlensége. Néhányan elmentek gombászni a budapesti 14. kerületben és a maguk szedte gombával nem a helyi piac és annak szakellenőre felé vették az irányt, hanem az ismerőseik felé és szétosztogatták a gyilkos galócákat és gyűrűs tuskógombákat Armillaria mellea. Az utóbbi faj kalapjai (tönkje túl szívós) 20 perces főzés után ehetők. A gyilkos galóca azonban mindenféle elkészítéssel halálos mérgezést okozhat. Hihetetlen, hogy az emberekből kezd kiveszni minden morális gátlás és a józan belátás. Ezért figyelmeztetlek, hogy NE fogadj el gombát tapasztalatlan gombaszedőtől! Kizárólag szakember által bevizsgált gombát egyél meg, de azt is jól főzd meg. Csak nagyon kevés gomba fogyasztható nyersen, mert még az ártalmatlan csiperkében is vannak trükkös vegyületek. De ezek kizárólag hihetetlenül nagy mennyiségű csiperke elfogyasztása után okoznának bármit is. Több mázsa csiperkét pedig senki sem képes megenni. A gyilkos galócából viszont elég egyetlen termőtest is, hogy kórházba vagy a temetőbe küldje az egész családot. A gombászat nem játék! Nagyon szeretem a gombákat, de a családom és a szeretteim fontosabbak nekem. A gombászat az életem, és nem a halálom.
Legyetek óvatosak! Ne féljetek nyaggatni a gombaszakértőt! Amikor fiatal voltam, a helyi szakembert hetente felkerestem, amikor a kedvenceim teremtek. Vittem neki a gombáimat. Pedig egy alig felnőtt voltam, még fejemen billeget a tojáshéj, de mentem és kérdeztem, mert már a hobbim elején felfogtam, hogy igen is vannak halálosan mérgező gombák, és én senkit se akarok megmérgezni.
Gyúljon fény az elmékben, ébredjen fel a lelkiismeret!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése