Lactarius stephensii

A rózsás tejelőpöfeteget Lactarius stephensii először 2013 június 10-én találtam meg a csabai kiserdőben. Most ismét előkerült kicsivel messzebb az első helytől és jóval nagyobb mennyiségben. A kiadós esők hatására bőven terem. A magyar neve kissé költői, a latin adja meg pontosan a nemzetségét. Bármennyire meglepő, tejelőgomba, a közismert rizike rokona. A kettévágott termőtesten lehet látni a kissé megsárgult tejnedvét. Az egykori lemezek girbe-gurba halmaza alkotja a termőréteget. 
Rendes bazídiumos gomba. Kerekded spórái vannak, amiket tompa tüskék díszítenek. Megnéztem mikroszkóppal, 400x nagyításnál lőttem a képet. Viszonylag nagyok a spórái 7-9 x 5-8 μm, csak rutinból néztem meg 100-as objektívvel is. A galambgombáknak és tejelőgombáknak eléggé jellegzetes spóráik vannak, amiket jód tartalmú Melzer reagenssel érdemes megfesteni, mert láthatóvá teszi a tüskéket-hálózatokat. Mivel kékes árnyalatúak lettek a reagens hatására, ezért amiloidok. Nem minden nemzetség spórája reagál a Melzerre! Ezért ez egy határozóbélyeg.
Júniusban folyamatosan járni kell a terepet, mert sok érdekes gomba fog előjönni. Ezek közé tartozik a rózsás tejelőpöfeteg.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése