Társbérlet

Az átázott fadarabot a meredek hegyoldalon találtam az erdélyi túra során. Lehet, hogy pont ezért kellett felmásznom a hegyre, hiszen régi vágyam a rézrozsdaszínű csészegomba Chlorociboria aeruginascens által megfestett fadarab. Jól látható a fotón, hogy kékeszöld a fa. Ha követed a blogot, tudod, hogy rajongok a kék/kékes gombákért. Kellett nekem a színes fa. Megszereztem. Mókás volt, hogy halálfélelem kellős közepén is mohón lecsaptam a vágyott különlegességre.
Két napra rá, hogy hazahoztam, újabb élőlény jelent meg, ami eddig is rajta volt nyálka formájában, csak a fa kiszáradását megérezve táplálkozásról szaporodásra váltott. A hópihékre emlékeztető apróságok a Ceratiomyxa fruticulosa nyálkagomba plazmódiumai, avagy termőtestei. Bár a nyálkagombák csak magyar nevükben gombák, valójában teljesen függetlenek a kedvenceinktől. Egyediek, mert amőba mozgású, bekebelezéssel táplálkozó egysejtűek, amiknek nincs sejtfala. Ekkor önállóan élnek, de ha változnak az életfeltételeik, akkor összeolvadnak, érdekes formájú és színű plazmódiumot hoznak létre, melynek spóratartóiban alakulnak ki a spórák, melyek sejtfala általában cellulóztartalmú. Ugye, hogy egyediek?
Van és lesz is még róluk cikk. Eddig bemutatott nyálkagombák:
 

Hemitrichia serpula
Metatrichia vesparium
Lycogala flavofuscum
Fuligo septica
Physarum polycephalum
Stemonitis fusca

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése