Visszatekintő októberre

A tizedik hónap a gombaszezon csúcspontja (volt), amikor a kiegyenlített nappali-éjjeli hőmérséklet, a bőséges harmat és esők együtt lehetővé teszik, hogy a gombák sokasága tudjon teremni. A fajgazdagság ilyenkor a legnagyobb. Bőven teremnek gyökérkapcsoltak és korhadékbontók. A gombász kedvére válogathat, miközben nem felejti el a legfontosabbat, ha a tudása nem elégséges a biztonságos gyűjtéshez, zsákmányát elviszi szakellenőrhöz. Mert bizony akad egy-két gomba, amiktől nagyon rosszul lehetünk, akár meg is halhatunk, ha elfogyasztottuk. Ezért a legfontosabb mérgező gombánk egyik októberi fotójával indítottam a bejegyzést. A hónap közepén, 14-én beindult városi lakcímén a gyilkos galóca. Júniusban már próbálkozott, de akkor jóval kevesebb termett. Most viszont minden erejével növesztette a termőtesteit, holott csapadékot nem kapott. Azon a napon, amikor fotóztam a galócát, lementettem a met.hu oldalról a talajnedvesség térképet, egy méteren 148 mm hiányzott Kétkörösközben.
 A hónap első hetében északi hideg légtömeg tört ránk. Az átlag alá zuhant a hőmérséklet és 8-án többfelé fagyott az országban. Megijedtem, hogy télies fordulat üti le a szezont, és az aszály. Aztán egészen más ütött be, a nyár tért vissza, és heteken át nem volt ritka a 25 Celsius fok a nappali órákban. A reggelek viszont ősziesen hűvösek és harmatosak lettek. A harmat rendkívül fontossá vált a gombák számára. Ez tette lehetővé a termőhullámukat. Ennek köszönhető, hogy a rettenetes aszály ellenére meglepően sok fajjal találkoztam, és jobb volt a helyzet mint egy éve, ami ennél sokkal rosszabb volt.
 7-én a reptéri mezőre két év után visszatértem, mert előző nap láttam rajta gombászokat. Kisebb csoda volt, hogy termettek a mezei fajok és nemcsak a mérgező karbolszagú csiperke, hanem az ehető, finom hasonmása az erdőszéli csiperke, amivel gombásztársam megtöltötte a kosarát. Ezt a termőhullámot a szeptember végi csapadékot adó front tette lehetővé, ami 26-án vonult át. A kilencedik hónap végén a felső talajréteg telítettsége 98%-os volt! Jó helyzetből indultunk neki az októbernek. Plusz a reggeli harmat, és tuti biztos volt a termőhullám. Aki gyors volt, jól járt.
 10-én hidegfront vonult át, ami adott csapadékot. Ugyan a hidegebb hajnalok elbizonytalanítottak, hogy lesz-e gomba, de 13-án megleptek a kedvenceink. Azonban a szárazabbra fordult időjárás negatív hatása a még nedves talaj ellenére már éreztette a hatását. A szikkadás látszik a karcsú őzlábgomba termőtestein. A hónap közepére lecsengőben volt az őzlábgombák termőhulláma, amik meglepően elszántak voltak. Sokat lehetett szedni belőlük. Nekem is jutott, és végre tudtam őzlábgombát is enni.
 2018 ősze annyira száraz volt, hogy a gyakori karakterfajok sem tudtak teremni, így az óriás tölcsérgombával sem találkoztam tavaly. Idén a riogató aszály ellenére termett. Nagyon örültem neki, amikor 20-án ráleltem a háztájiban. Ez egy kiadós, aromás, jó gomba. Sokan kedvelik. Kétkörösközben az egyik csemegegomba. Ugyanekkor sikerült még frissen nőtt karcsú őzlábgombákat és vöröses nyálkásgombákat is szedni. A finom termőtestekből gombás-tejszínes csirkemell ragut főztem, amit parmezánnal tettem igazán ínyenc fogássá. Persze az ízének jelentős részét a gombák adták. Nagyon finom volt.
 23-án a Szigethegységbe mentem a gombásztársaimmal. Kilencen gombásztunk odaát. Jobban mondva én csak elszálltan mászkáltam és fotóztam. Egy hónapja jártam ott, és nagyon hiányzott a hegyvidék. Ezért inkább gyönyörködtem, és ámuldoztam a gombák szívósságán. Elképesztően száraz volt a mező és az erdő. Ropogott a fű és avar a lábam alatt. Azonban a magas aljnövényzetes erdőszélek harmatcsapdaként működve meglepően nedvesek voltak. Bármennyire hihetetlen, de nem az esők csalták elő a termőtesteket. Kizárólag az összegyűlt harmat biztosította számukra a kellő nedvességet. Csak az erdőszélen volt gomba, de ott olyan sok, hogy mindenkinek jutott. Lásd a fotón. 
 A vörös érdestinóru adta a zsákmány zömét. Évről évre az ősz derekán a rezgő nyárak alatt nagy tömegben terem. Ha érdestinórut gyűjtesz, akkor javasolt megnézni a fát, ami mellett találtad, mert a fapartner segít azonosítani. A gombásztársak szedtek más vöröses kalapú fajokat is, például nyírfával társuló kormostönkűt és akadt egy-két tölgyfa-érdestinóru is. Összetévesztésüknek nincs jelentősége, amíg kemény kalapúak, mind jó étkezési gomba. A hazai szakirodalom alapján alaposabb hőhatást igényelnek, 20 percesek. Ennek ellenére érdemes megismerkedni velük. Kétkörösközben a nyárfa-érdestinóru képviseli a nemzetséget, ami szintén rajta van a helyi ehető gombák top10-es listáján.
 Az október őszi színpompáját felerészben okozta a természetes lombhullás, mert az aszályban szomjazva a fák korábban kezdték ledobálni a fonnyadó leveleiket. Miközben a legtöbb ember élvezte a késő nyári napos időt, én aggódva figyeltem a talajnedvességet, és lestem a GFS-t, hogy mikor jelez végre esőt! Nagyon száraz hónapon vagyunk túl, ami csodával határos módon mégis tartalmazott gombákat. Azonban nagy szükség van a csapadékra, és remélem, hogy a november bepótolja a csapadékhiányt. Akár heteken át eshetne. Jöjjön! Mostanra 168 mm víz hiányzik egy méteren a talajból. Ha enyhe marad az idő, nem kell nyári meleg, akkor az esővel társulva beindítja az újabb termőhullámot. Ne add fel, amíg nem jön tartósabb téli fordulat, addig van remény teleszedni a kosarat az őszi kedvenceiddel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése