Városi gombászat

A változékony tinórut Suillellus luridus legutóbb szeptemberben láttam a Ligeti Károly soron a gyertyánok alatt. Májustól októberig terem, így számítottam a felbukkanására. Néhány naponta elmentem a "lakcímére" és a két látogatás között előjött. Olyan gyorsan elöregedtek a termőtestei, hogy zömmel csak időseket, tönkrementeket találtam. Azért akadt egy-két fiatal is. Alul egy kifejlett, spóraszóró óriás van, amire ráraktam a pont jó, fogyasztásra alkalmas kisebbet. 20 perc alapos főzés után ehető. 
Jó tudni, hogy a városok zöldterületei, ahol élnek gombákkal társuló fák*: fenyőfélék (közülük is a luc és feketefenyő és ezek rokonai a "gombamágnesek"), tölgy, gyertyán, nyír, hárs, fűz, nyár, esős nyarakon és őszökön megjelennek a termőtestek. Szinte közönséges városlakók a nemezestinóruk, a galambgombák, a susulykák, áltriflák és fenyőtinóruk. Számos fajuk él Békéscsabán. Ha nem tudok terepre menni, akkor a városi gomba lakcímeket nézem végig. A gombász a lakhelyén is gombász.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése